الأحد , 8 ديسمبر 2019
أهم الأخبار
الرئيسية 1 سلايدر 1 سقطوا في بيارة.. نشطاء عن مصرع 4 مصريين: السيسي مش فاضي يغطي البيّارات
الاستيلاء علي مساكن الفقراء
الاستيلاء علي مساكن الفقراء

سقطوا في بيارة.. نشطاء عن مصرع 4 مصريين: السيسي مش فاضي يغطي البيّارات

“مصرع أربعة مصريين وإصابة آخرين بعد سقوطهم في بلاعة صرف صحي بمدينة تلا بمحافظة المنوفية بدلتا مصر”. لم يمر هذا الخبر مرور الكرام على رواد مواقع التواصل الإجتماعي، الذين هاجموا إهمال نظام الرئيس عبد الفتاح السيسي، الذي نشر الموت في كل مكان، حتى في شوارع المارة، ساخرين من رغبة النظام في تشييد مفاعل نووي.

وتوقع إسلام رد الحكومة: “‏خبر غريب جدااا ويكسف.. #مصر في 2020 مصرع ٤ أشخاص وإصابة شخصين في بلاعة صرف صحي أثناء تنظيفها في تلا ‎#المنوفية اللي كتر الدم فيها. وطبعاً مش هنصرف فلوس عشان نعمل صيانة لبلاعات بيموت فيها 3، 4 أفراد في السنة”.

وسخرت “مسك”: “‏‎لا طبعا بلاعة اللي بتتكلم عليها ده احنا فاضيين الحاجات الفاضية دي ولا فاضيلكم يا مصريين طبعا هنشتغل ونبني قصورا للمدام انتصار”.

وكتب إسلام: “‏لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم 5 أرواح ضحايا بلاعة المنوفية في دولة النظام فيها يقلك هيعمل مفاعل نووي وطرق وكباري من إنشاء القوات المسلحة”.

وتعجبت نور: “‏هو فيه كل يوم الصبح حادثة جديدة.. ذي ما يكون إننا في لعنة.. موت موت.. غرق. انتحار..قتل..سرقة.. بيوت بتنهار ..ناس تقع في بلاعة وتموت”.

وتخيلت غادة عبد السلام تعليق الكتائب الإلكترونية على الحادث: “‏مصرع 4 أشخاص وإصابة 2 آخرين سقطوا في بلّاعة صرف صحي أثناء محاولة تنظيفها بمركز تلا في المنوفية”.. بعد ما قريت الخبر ده عرفت فعلا أننا بلد مستهدفة والأشرار عاوزين يعرقلوا مسيرتنا وتركيا وقطر غيرانين من تقدمنا.. #للأمام_ياسيسي”.

وأشار عادل راشد: “‏لقى أربعة أشخاص مصرعهم وأصيب شخصان آخران بعد سقوطهم فى بلاعة صرف صحي في تلا بمحافظة المنوفية!! أسباب الموت فى مصر بدون حصر
اختار الموتة إللى تعجبك”.

وقالت علا بخيت: “طب إيه نعين وزير للبلاعات.. الرحمة يااااارب”، وتعجب عبد الرحمن الشاذلي: “دولة كاملة مش عارفة تسيطر ع بلاعة.. ربنا يرحم الجميع”. وتعجبت نجوى محمد: “لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم.. وكانت فين البلاعات دي والبلد غرقانة!! ربنا يرحم الجميع”. وتساءل سيد الصعيدي: “جنازات ولا إنجازات لاحولا ولا قوة إلا بالله”.

شاهد أيضاً

محكمة- محاكمة

بالأسماء.. إخلاء سبيل 27 معتقلًا في 5 هزليات

قررت الدائرة الثانية بمحكمة جنايات القاهرة، إخلاء سبيل اثنين من المعتقلين بتدابير احترازية، هما: “محمد ...

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *