السبت , 18 يناير 2020
أهم الأخبار
الرئيسية 1 سلايدر 1 #شباب_مصر_بينتحر_ليه؟ يتصدر تويتر تنديدًا زياردة حالات الانتحار في عهد السيسي
انتحار

#شباب_مصر_بينتحر_ليه؟ يتصدر تويتر تنديدًا زياردة حالات الانتحار في عهد السيسي

لليوم الثاني على التوالي، ما زال حادث انتحار شاب بالقفز من فوق برج القاهرة يسيطر على اهتمام مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، مع تدشين وسم#شباب_مصر_بينتحر_ليه، لمناقشة قضية انتحار الشباب التي تتكرر بشكل لافت في عهد الرئيس عبد الفتاح السيسي.
ومن مترو الأنفاق للقطارات لبرج القاهرة، وأحدث حالة انتحار لممرضة بمستشفى حكومي بكفر الشيخ، حمّلت معظم التغريدات النظام المسؤولية عن تعدد الحالات بعدد غير مسبوق في تاريخ مصر.

وكتب محمد رجب: “‏كل ما هنالك أن تكلفة الحياة أصبحت أغلى من تكلفة الموت. #الشعب_سباع_منفردة #شباب_مصر_بينتحر_ليه”. وخاطب صلاح السيسي: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه.. من وشك العكر وأيامك السودا وظلمك وخيانتك وغدرك.. ربنا ينتقم منك”.

ووصف عمر: “‏ كثرة الوجع والألم ومستقبل مظلم في عهد السيسي. #شباب_مصر_بينتحر_ليه”. وقالت جي جي: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه؟ فسدة وفشلة مسيطرين على المشهد”، وأكد أبو عمار: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه السيسي هو السبب لازم يرحل ويغور”.

وتصور عبد الرحمن: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه.. تحس ان الحكومة بيتفرح وبيتشجع على الانتحار”. وحاولت ريتاج التفسير: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه؟ لأن السيسي الخاين على أحلامهم”.

وكتبت جويرية محمد: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه؟ لما تقعد أكتر من 16 سنة تتعلم وتصرف فلوس وبعدين يبقى اخرك تقعد على القهوة يبقى الحياة مفيدة في ايه؟”.

ولخصت أسماء: “‏‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه؟ دولة رئيسها بلحة ورئيس مجلس النواب علي علكة وعلاج الايدز فيها بلكفتة وأشهر علمائها عبعاطى وأحسن واحد بيفهم في جيشها السيسي والمجرمين في السجون عايشين أححسن من الناس اللي في الفلل والقصور”.

وغرد رامي: “‏لما يكون أحمد موسى وعكاشة اعلاميين والأم المثالية فيفي عبده والفنان نمبر ون واحد صايع اسمه محمد رمضان وبلحة رئيس دولة. يبقى متسألنيش ‎#شباب_مصر_بينتحر_ليه”.

شاهد أيضاً

سد النهضة

مصر وإثيوبيا والسودان تضع اللمسات الأخيرة على اتفاق بشأن سد النهضة

فق وزراء من مصر وإثيوبيا والسودان، الأربعاء 15 يناير/كانون الثاني 2020، على الاجتماع مجدداً في ...

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *