الإثنين , 1 يونيو 2020
أهم الأخبار
الرئيسية 1 مكتبة الفيديو 1  هجوم كاسح علي #السيسي لانسحاب #إثيوبيا من مفاوضات #سد_النهضة

 هجوم كاسح علي #السيسي لانسحاب #إثيوبيا من مفاوضات #سد_النهضة

وسط اهتمام رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر بجنازة الرئيس المخلوع حسني مبارك وجدل “له ما له وعليه ما عليه”، جاء إعلان إثيوبيا عدم مشاركتها في مفاوضات سد النهضة في العاصمة الأميركية، واشنطن، ليعيد وسمي #سد_النهضة و#إثيوبيالتصدر قائمة الأكثر تداولاً.

وهاجم مغردون عبد الفتاح السيسي ونظامه، واتهموه بالضعف الشديد والفشل في التفاوض مع الجانب الإثيوبي. ولم تفلح محاولات الكتائب الإلكترونية في إيقاف الهجوم، إثر تذكير المغرّدين بتوقيعه إعلان المبادئ المتسبب في الأزمة.

وغرد العالم عصام حجي: “‏بينما ينشغل الإعلام و١٠٠ مليون بغياب الزمالك من النهائي مع الأهلي، لا ينشغل أحد بغياب إثيوبيا عن نهائي آخر مع مصر والذي كان المفترض أن توقع فيه على الاتفاق لحل أزمة سد النهضة في واشنطن!! هل نسينا نهر النيل؟ الإجابة لكم يصوركم مع نهر النيل مع هاشتاج. #save_the_nile”.

وعلق “سمسم”: “‏هتفضلوا تبصوا ع العصفورة وعقبال ماتفكروا تبصوا قدامكم مش هتلاقي فى مستقبل أساسا احنا داخلين على كارثة وانتوا مش حاسين. #سد_النهضة #ابطال_السوبرين_قدها. #بعون_الله_افريقيا_اهلاويه”.

وسخر “هيصر العرب”: “‏إثيوبيا تعلن الانسحاب من مفاوضات ‎#سد_النهضة ومصر: مستمرون فى التفاوض.. تفاوض مع مين إذا كانت إثيوبيا انسحبت.. سد النهضة له ما له وعليه ما عليه”.

وخاطب كيمو: “‏إخواتنا السيساوية: تحية طيبة وبعد.. السيسي وافق على بناء ‎#سد_النهضة ومضى اتفاقية بموجبها إكمال بناء السد ومش هيقدر يتظلم أمام التحكيم الدولي لأن باختصار هو وافق رسمياً من أجل الاعتراف بيه.. يامعرضين”.

بينما انتقد أبو محمد المصري: “‏وبرغم اعلان إثيوبيا انسحابها من مفاوضات ‎#سد_النهضة الا ان مصر تعلن تمسكها بخيار التفاوض.. بنموت احنا ف الخيار. #جنازة_مبارك”.

وكتب حساب “الصبر مفتاح الفرج”: “‏‎#سد_النهضة.. الحكومة المصرية صامتة رغم إذاعة خبر انسحاب إثيوبيا من ٣ ساعات هوه احنا عمرنا ماحنتغير ابدا.. خليكوا في مناقب مبارك اللي هي زي ما بتذيعوا أكثر وأهم مما فعل السيسي”.

كما سخرت تسنيم من موقف النظام المصري: “‏أنا اتفقت مع نفسي ان انا مش هنقلل ميتنا وان سد النهضة بتاعنا مش هيأثر على حصتنا وأحاول أتفاوض مع نفسي علشان اخذ افضل شروط ومكاسب لنفسنا.. ولو متفقتش مع نفسي هروح مهزأني وقالبه الترابيزة عليا، وهأخذ بعضي وأهد السد على دماغي.. #سد_النهضة”.

وغرد “عابر سبيل”: “‏إثيوبيا بتقول من الآخر كده اخبطو دماغكو في اتخن حيطة نقوم احنا نرد بقي ملتزمين بالتفاوض زي كده واحد اداك قلم على قفاك فقلتله ليه كده تعالي نتكلم ..للأسف مصر في عصر السيسي لا كرامة ولا هيبة بقينا مستباحين من اللي يسوى واللي ميسواش حسبي الله ونعم الوكيل. #سد_النهضة”.

المصدر: صحيفة العربي الجديد في 27 فبراير 2020

شاهد أيضاً

“أيمن عبد الحميد” الضحية الرابعة بفيروس كورونا بين الصحفيين

كشف خالد ميري، وكيل نقابة الصحافيين المصرية، عن وفاة الصحافي بجريدة الوفد، أيمن عبدالحميد، متأثرا ...

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.